Nu influencers niet meer weg te denken zijn van social media is het goed om soms bepaalde media trucjes toe te lichten en te verklaren. We leven in een tijd waarin informatie je in overvloed wordt aangeboden. Bovendien is het overgrote deel daarvan ook nog eens niet te vertrouwen. Influencers worden bijvoorbeeld echt niet altijd betaald om dingen te zeggen. Er is pas later een markt ontstaan waardoor media specialisten en merken gebruik kunnen maken van influencers.
In het begin raadde een influencer soms een product aan, omdat ze er oprecht blij mee waren. Bovendien is het idee van influencers niets nieuws. Al jaren worden bekende figuren ingezet voor marketingdoeleinden. Daar zit namelijk een bepaalde psychologische kracht achter. Vandaag ga ik het niet hebben over influencers, maar over goede merkkleding. Waarom, ondanks sommige rare modeshows, merkkleding nog steeds krachtig en geliefd is.
Waarom merkkleding?
Ten eerste heeft merkkleding een bepaalde status gekregen. Niet iedereen kan het immers veroorloven om zulke (vaak wat duurdere) kleding te kopen. Tegenwoordig hoeft merkkleding overigens niet duur te zijn. Er zijn ook zat merken die juist de andere kant op gaan: zij streven naar duurzaamheid en betaalbaarheid. Door de jaren heen zijn wij mensen een stuk bewuster geworden van alles. Je weet nu dat erg goedkope kleding meestal niet onder de beste omstandigheden is gemaakt. Daar spelen merken ook op in door goede arbeidsomstandigheden en duurzaamheid hoog in het vaandel te zetten. Naast deze aspecten is er nog iets waardoor merkkleding zoveel kracht uitstraalt.
Uniek ontwerp en bijzonder verhaal
Wanneer je kleding koopt van een merk, koop je eigenlijk ook een stukje van het imago van het desbetreffende merk. Tegenwoordig moet je als merk ook wel een bijzonder verhaal hebben en unieke ontwerpen op de markt brengen. Neem bijvoorbeeld het merk Kenzo. De oprichter achter dit merk heeft een bijzonder verhaal. Kenzo Takada was namelijk vanaf kleins af aan al geïnteresseerd in mode. Hij las bijvoorbeeld de tijdschriften van zijn oudere zussen. Tegen de wensen van zijn traditionele ouders in besloot bij vervolgens naar de modeacademie van Tokyo te gaan. Dat was ongekend! Bovendien startte hij zijn eerste boutique in Parijs. Wanneer je dit allemaal weet, dan kijk je toch de volgende keer anders naar de kleding van Kenzo.
De kracht van merkkleding zit dus tegenwoordig in de aspecten die het bijzonder maakt. Ieder bedrijf kan momenteel kleding op de markt brengen. Denk bijvoorbeeld aan de Lidl sokken. Bovendien kan iedereen het dragen. Daar is niets unieks aan en wij willen als mensen graag bijzonder zijn. Daarom heeft zelfs vandaag de dag kleding van merken zoals Kenzo een speciale kracht. Ben je niet bekend met Kenzo, maar inmiddels wel benieuwd? Je kunt op de link klikken om zelf de kleding van dit opmerkelijke modehuis te zien.